ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 |
فهرست مطالب
عنوان |
صفحه |
فصل اول: تجربیات شخصی |
۵ |
چکیده |
۶ |
مقدمه |
۸ |
تجربیات |
۱۰ |
۱۰ |
|
نگاه اجمالی |
۱۱ |
تاریخچه روشهای تدریس در آموزش جهان : |
۱۱ |
روش های نوین تدریس |
۱۵ |
مفهوم تدریس : |
۱۹ |
رویکرد جدید در تدریس : |
۲۰ |
راهبردهایی برای ارضای نیازهای یادگیری فراگیران : |
۲۰ |
پرورش یادگیری در دانش آموزان : |
۲۱ |
* ارزیابی فضای کلاس : |
۲۲ |
تاکید بر استفاده از روشهای فعال ونوین آموزشی : |
۲۵ |
مراحل تدریس روش بحث گروهی : |
۲۷ |
مراحل تدریس در روش طرح کارای تیم : |
۲۹ |
فصل دوم: مشکلات و محدودیت ها و راهکارها |
۳۱ |
یادگیری همکارانه(گروه بندی دانش آموزان) |
۳۲ |
تکنولوژی آموزشی و روشهای جدید تدریس |
۵۵ |
تکنولوژی آموزشی در منظر بزرگان علم |
۵۸ |
استفاده از ابزار و تکنولوژی جدید در امر آموزش و پرورش |
۵۹ |
شیوه های نوین تدریس (شیــــوه گـــــردش علمـــــی( |
۶۴ |
وظایف معلم |
۶۵ |
محدودیت ها و مشکلات گردش علمی |
۶۷ |
بررسی نحوه تدریس: |
۷۲ |
روش موفق تدریس از دیدگاه دانشآموزان |
۷۴ |
بررسی موارد تربیتی در امر تدریس |
۷۶ |
نحوه انتقال مطالب از دیدگاه قرآن |
۷۷ |
نحوه برخورد معلم با دانشآموز (بعد عاطفی) |
۷۸ |
بررسی بهترین روشهای تشویق و تنبیه |
۷۸ |
نحوه برخورد با شاگردان ناسازگار: |
۸۱ |
«روشهای جلب توجه دانشآموزان» |
۸۲ |
بررسی نحوه ارتباط صحیح با دانشآموزان |
۸۹ |
پیشنهادات |
۹۷ |
نتیجه گیری : |
۹۸ |
منابع وماخذ |
۱۰۰ |
|
|
|
|
فصل اول
تجربیات شخصی
چکیده
یکی از مشکلات مهم و اساسی در نظام آموزش و پرورش خصوصاٌ در کشور ما، به کار نگرفتن روش های تدریس نوین در آموزش است. به همین سبب کیفیت آموزشی از سطح مطلوب برخوردار نیست و دانش آموزان علاقه زیادی به تحصیل نشان نمی دهند. یکی از دلائل آن عدم آشنایی معلمان با روش های نوین تدریس است.
پیشرفت روز افزون علوم و تحقیقات گوناگون در حیطه های مختلف حاکی از آن است که اطلاعات بشر روز به روز افزایش می یابد و مطالب جدیدی به دست می آید.امروزه هر فرد بشر ناچار از استفاده یافته های جدید است .
روش تدریس فعال ونوین که در آن مشارکت دانش آموز و معلم را می طلبد و به جای انتقال مطالب به دانش آموز ، به افزایش توانایی یادگیرنده دز قزآیند یادگیری عنایت دارد.
به دلایل متعدد از جمله تاکید براصولی از کلیات نظام آموزش و پرورش کشور و اهداف دوره های تحصیلی ، نگرش های جهانی ، رشد روز افزون تحقیقات ، سرعت فن آوری و تکنولوژی ، ضرورت کار بست تدریس فعال را می طلبد .
ادیان و رهبران مصلح اجتماعیی نیز تاکید بر نوعی فعال سازی ذهن و جلوگیری از تقلید کورکورانه در اصول و روشهای زندگی دارند، لذا آموزش و تدریس های متکی بر روشهای فعال خود گامی است در اشاعه و ترویج علم و پرورش انسانهای آزاد و آگاه که می تواند در توسعه و فناوری مثمر ثمر باشد .
در روش تدریس فعال سعی بر این است که فراگیر خود در کسب مفهوم سهیم باشد و از طرق مختلف به فعالیتهای ذهی ، علمی، فردی و گروهی دادار گردد ، به عبارت دیگر ، محتوا روی درگیر شدن دانش آموزان در کسب تجارب یادیری تاکید داشته و آنان را فعال می سازد .
از مهمترین روشهای فعال ونوین تدریس می توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱- روش حل مساله ۲- روش بحث گروهی ۳- روش پرسش و پاسخ ۴ – روش بارش مغزی
۵- روش هم یاری از طریق تدریس اعضای تیم ۶- روش هم یاری از طریق طرح کارایی تیم
لذا در این مقاله ضمن بیان مفهوم تریس که از جنبه های مختلف به آن پرداخته شده است و هر یک مبتنی بر نظریات صاحب نطران حوزه یادگیری و آموزش می باشد ، تلاش بر این است که دیدگاههای مختلف به صورت مختصر بیان و عرضه شوند و خواندگان خود به انتخاب و بهره از بهترین روشها همت گمارند.
واژگان کلیدی : الگو- روش تدریس – نوین(فعال) –– تدریس -یادگیری
گردآوری شده در ۱۰۰ صفحه با فرمت ورد قابل ویرایش